Jak si určit cílovou skupinu?

Často se mi stává, že dělám grafika a je tzv. „pro všechny“ nebo pro někoho kdo ve výsledku třeba produkt/službu ani nekupuje, to je ta horší varianta. Často je to i důvod zdlouhavé cesty k zákazníkovi, také vyhazování peněz. Méně je na začátku někdy více a zkoušet různé varianty, sledovat co se děje. Ne vždy je první cesta, ta správná.

Na začátku si myšlenky zapisujte, klidně si pokládejte různé otázky sami sobě a zkuste si na ně odpovědět, nenechávejte vše v hlavě, často tak dojdete k úplně nové informaci a co více, vaše poznatky můžete uplatnit pro zadávání práce pro designery, v textech pro web, leták …

Naprosto dvě základní a vlasně v některých případech úplně odlišné otázky tedy jsou:

Pro koho je produkt určený? 

Kdo je ten kdo objednává, kupuje?

– vyplatí se tak v určitém okamžiku cílit také na opačné pohlavý, než pro jaký daný produkt je. To znamená úplně jinak celkově komunikovat. Platí například u dárků.

Nejdřív se ptejte, potom se zaměřte na vizuál značky

Vymezte si čas a vypracujte si dotazník nebo si nechte vypracovat dotazník, který vám pomůže s nasměrováním stylu. Jak pojmout celý váš brand, nebo jen logo tak, aby působili například důvěryhodně nebo akceptovatelně pro váš cíl.
Je dobré si tedy říct a ujasnit jak působit na první dojem
Luxusně / honosně? I když můj produkt je založený na tom, že je nejlevnější na trhu nebo si ho můžou dovolit i ti, co u ostatních nemohou.
Lacině / moc podbízivě ? i když se zaměřujeme hlavně na kvalitu s tím, že si samozřejmě připlatí.
Stejně tak se můžeme ptát dál a dál. Tohle vše by jste si měli zaznamenat a při zadávání předat vašemu designerovi.
Základní věci, na které se ptejte tedy jsou:

Můj produkt je 

  • levný
  • průměrně drahý
  • nejdražší
  • luxusní – překračuje několikanásobně jakoukoliv jinou nabídku

Kdo bude o mém produktu rozhodovat jestli si ho koupí? 

  • žena
  • muž
  • dítě
  • skupina lidí

Pro jakou věkovou skupinu produkt nabízím? 

  • novorozeně
  • dítě
  • teenager
  • dospělý
  • lidé ve středním věku
  • lidé ve vyšším věku
  • předdůchodový věk
  • důchodový věk

Co by měl u mého produktu člověk vnímat jako první? 

Jaká by měla být celková marketingová atmosféra produktu? 

  • více přátelská
  • neformální
  • více formální

1. dojem? Jaký očekáváte?

tady možná pomůže kouknout na pár značek, najít něco co neznáte a zamyslet se, jak na vás působí, co by jste očekávala. Nebo jaká značka se vám líbí a proč? Je něčím simpatičtější, než ostatní. Naopak jaká značka se vám nelíbí. Možná tím přijdete na nové myšlenky.

V čem je vyjimečnost vašeho produktu? 

Samozřejmě další klasická otázka, proč si vše koupit od vás, proč ne od vaší konkurence?

Jak si určit cílovou skupinu?

Post navigation


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.