Jak začít kreslit postavu 1. část

 

 

Každý si možná najde vždy ten svůj způsob, který mu přímo padne k tomu co přesně dělá, ale spoustu lidí taky tápe a neví jak moc začít. Přitom je to jednoduché.

 


V první části se podíváme na základní rozvržení částí těla

Vezmeme si postavu muže:

Úplný základ je:

  • Výška se pohybuje v rozmezí 7 – 8 hlav
  • Šířka těla je šířka 3. hlav

Dále například výška dítěte kolem dvanácti se počítá kolem sedmi hlav, šestileté dítě vychází kolem šesti hlav a mladší dítě kolem tří let se vejde do pěti hlav a dítě od jednoho roku vychází cca do 4 hlav výšky.

 

Přibližné proporce dítěte v různých fázích věku.

 


Drátěný model

Když začínáme kreslit postavu, je nejlepší začít drátěným modelem, na kterém si můžete dobře přepočítat proporce a snadno opravovat části těla.

 

 

Pokud budete mít upravený drátěný model, můžete na něj postupně nabalovat další kresbu podle toho co potřebujete. Ochablé, tlusté nebo svalnaté tělo?

Klasický drátěný model můžete využít i jako výchozí bod pro různé stvůry nebo i superhrdiny, kteří budou mít své individuální proporční odchylky. Pokud budete vycházet z reálných proporcí, bude to tak mnohem věrohodnější.

 


Kánon

Čím více budete vědět o stavbě těla, tím lépe se vám takové odchylky budou dělat. Proto je taky dobrý si pro začátek nakreslit podobný model siluety v jednoduché verzi, v druhé verzi si zkuste vyzkoušet kresbu kostry. Vytvořte si tak třeba svůj vlastní kánon, který budete mít pro začátek při sobě. Pokud si kostru sami nakreslíte, lépe si pak uvědomíte souvislosti a lépe se vám pak bude kreslit například vychrtlá postava, ale i tlustá.

Kánonů je mnoho, zabýval se jím třeba Dürer, Michelangelo, Bammes, ze všech z nich nejznámější je pro všechny asi kánon Leonarda Da Vinciho (Vitruviánský muž). Nejstarší kánon byl nalezený v Egyptě v hrobce, v Memphisu (přibližně  3000 let před Kristem).

 

Vitruviánský muž

 

Z kresby vychází, že délka rozpažených rukou je stejná jako výška postavy. Postava je vykreslená do čtverce a v kružnici a střed kružnice je v pupku postavy.

 

 


Pomůcky pro kreslení postavy

 

  • Dřevěný kloubový model
  • Free mobilní aplikace:

Dvě aplikace, které pro inspiraci používám docela často, pokud nemám nic lepšího a kreslím z hlavy, musím říct, že vážně pomáhají.

První je aplikace, která vám pomůže nakreslit ruku, jednu z nejobtížnějších částí těla. 😃

V aplikaci najdete 12 možností 3D vyobrazení ruky s různými gesty a můžete jí natáčet jak je libo.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.JindoBlu.HandDraw3DFREE&hl=cs  

Další velmi nápomocná aplikace, tedy aspoň pro mě, je Pose 3D. Tady najdeme celou 3D postavu a můžeme si ji naklánět nebo když ťuknete na část postavy, můžete jí pomocí + nebo mínus ohýbat.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nicegames&hl=cs

  • Kniha –  Anatomie pro výtvarníky – J. Zrzavý
  • Kniha – Technika figurální kresby – S. Linc
  • Jako velká dávka inspirace poslouží i například různé komiksy.

To je pro tentokrát vše, pokud by jste měli jakékoliv tipy, nápady, můžete napsat do komentářů pod článkem nebo facebook! 🙂
Jak začít kreslit postavu 1. část

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.